Mazda 3 – Charakterny następca modelu 323

Mazda 323 to kultowy model japońskiego koncernu motoryzacyjnego. Nie ulega jednak wątpliwości, że jego następczyni, czyli Mazda 3, również mocno daje się we znaki na światowych rynkach samochodowych. Projekt dorobił się już czterech generacji, zaś produkowany jest od roku 2003. Mazda 3 znajduje się w segmencie klasy kompaktowej, a więc w kategorii średniej klasy samochodów osobowych. Jak zatem prezentuje się bogata historia Mazdy 3? Jakie są charakterystyczne cechy legendarnego samochodu? Czy bogate wersje wyposażeniowe wpłynęły na popularność pojazdu? Jeśli te pytania nurtują Cię w choćby najmniejszym stopniu, oznacza to, że trafiłeś w odpowiednie miejsce! W tym artykule przedstawimy żywot Mazdy 3 „w pigułce” i przedstawimy jej dane techniczne na przestrzeni lat.

Pierwsza generacja kultowej Mazdy 3

O pierwszym projekcie Mazdy 3 zaczęło być głośno w 2003 roku. To właśnie wtedy samochód został bowiem zaprezentowany szerszej publiczności podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. I cóż, trzeba przyznać, że następczyni Mazdy 323, produkowanej w latach 1977-2003, narobiła wówczas sporo zamieszania. Model został bowiem stworzony na bazie płyty podłogowej Forda Focus 2. Do roku 2004 pierwsza generacja Mazdy 3 produkowana była jedynie w wersji hatchback, jednak rok po premierze zaprezentowano również wersję sedan. Minęło zaledwie 2 lata, a w roku 2006  twórcy odsłonili sportową wersję pojazdu – MPS, znaną na rynku amerykańskim pod nazwą Mazdaspeed 3, zaś w Japonii – Mazdaspeed Axela. Ciekawostką jest, że Mazda 3 zajęła drugie miejsce w konkursie Europejski Samochód Roku 2004 – stanęła na podium zaraz za Fiatem Pandą.

Targi motoryzacyjne w Los Angeles – Rok 2008

Druga odsłona Mazdy 3 pierwszy raz została zaprezentowana w roku 2008 podczas targów motoryzacyjnych w Los Angeles. Nieco później, bo zaledwie rok od premiery, w Genewie odsłonięto wersję hatchback auta, zaś w roku 2011 pojazd przeszedł lifting. Zostały wówczas zmienione:

  • Przedni zderzak – wprowadzono światła przeciwmgielne o okrągłym kształcie
  • Tylny zderzak – wprowadzono zmiany mające na celu ułatwienie dostępu do bagażnika
  • Alufelgi

Trzeba przyznać, że już podstawowe wyposażenie drugiej generacji Mazdy 3 robiła niemałe wrażenie. Wśród standardowej wersji pojazdu możemy znaleźć na przykład: klimatyzację, system ABS z EBD i TCS, elektryczne szyby przednie, cztery poduszki powietrzne i radio obsługujące płyty CD. Zakres udogodnień można było jednak znacznie rozszerzyć. Wtedy to samochód mógł być wyposażony w: podgrzewane przednie fotele, nawigację satelitarną, elektryczne lusterka, tempomat, wspomaganie parkowania oraz komputer pokładowy.

Trzecia generacja Mazdy 3 – Zoptymalizowana sztywność nadwozia

Choć dwie pierwsze generacje rodziny Mazdy 3 robiły niemałe wrażenie, prawdziwy zachwyt budziła dopiero trzecia wersja pojazdu. Po raz pierwszy została ona zaprezentowana w roku 2013 w pięciu miastach jednocześnie. Premiera była huczna, a dział promocji marki zadbał o to, by odbiła się szerokim echem. I trudno się temu dziwić – nowa wersja Mazdy 3 stanowiła rodzaj doniosłego i szanowanego auta. Wzrok przyciągały zarówno walory zewnętrzne, jak i wewnętrzne pojazdu. Samochód dostępny był w czterech wersjach wyposażeniowych:

  • SkyGo
  • SkyMotion
  • SkyEnergy
  • SkyPassion

Warto jednak zaznaczyć, że już podstawowa wersja pojazdu wyposażona była w takie funkcje i narzędzia, jak: sześć poduszek powietrznych, ABS, elektryczne szyby, czterogłośnikowy system audio z możliwością obsługi USB, klimatyzacja manualna i system start/stop.

3 lata po premierze japoński koncern zaprezentował zmodyfikowaną wersję Mazdy 3 III – Axela. Posiadała ona system G-Vectoring Control oraz elektromechaniczny hamulec postojowy, reflektory LED, usprawnienia w dieslach i całą masę różnych, zaawansowanych technicznie i innowacyjnych udogodnień.

Debiut czwartej wersji Mazdy 3 i silnika Skyactiv-X

Końcówka roku 2018 została przypieczętowana przez prezentację najnowszego modelu Mazdy 3 – IV. Warto zaznaczyć jednak, że to nie jedyna premiera, która wówczas miała miejsce. Wraz z najnowszym dzieckiem Mazdy zadebiutował również zupełnie nowy silnik, znany jako Skyactiv-X. Zaledwie rok później, w 2019, na rynku motoryzacyjnym pojawiła się natomiast słynna krzyżówka oparta o Mazdę 3 – Mazda CX-30. Informacje na temat tego modelu można znaleźć na stronie: Mazda https://www.mazda-katowice-promoto.pl. Wszystkich miłośników japońskiego koncernu serdecznie zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami dotyczącymi tego modelu.

Mazda CX-30 – Crossover segmentu C

Na polskim rynku Mazda CX-30 zadebiutowała we wrześniu 2019 roku. Ciekawostką jest, że od tego czasu do końca ubiegłego roku na naszym rodzimym rynku sprzedano aż 827 egzemplarzy. W przeciągu zaledwie roku od głośnej odsłony Mazdy CX-30 w Polsce sprzedano łącznie 2130 samochodów.  To doskonale obrazuje popularność nowego modelu Mazdy. I trudno się temu dziwić – nowy model pojazdu dostępny jest bowiem w czterech bogatych wersjach wyposażenia:

  • Kai
  • Kanjo
  • Hikari
  • Enso

Statystyka wskazuje, że aż 34% konsumentów wybrała najmocniejszy silnik benzynowy o mocy 180 koni mechanicznych.